Exnovatie; vernieuwing van binnen uit.

Posted by

In het onderwijs is innovatie het woord van de dag. Onderwijs moet innoveren, scholen moeten innoveren.  Dat wat niet goed gaat willen we veranderen en verbeteren.
Daarbij kijken we maar zelden naar dat wat er goed gaat.
Juist dat goede naar boven halen is van belang zegt Jessica Mesman, universitair hoofddocent van de universiteit van Maastricht.
Dat noemt ze Exnovatie.
Exnovatie haalt naar boven dat wat er al is en goed gaat. Het gaat zo goed dat het aan ons blikveld ontsnapt is. Het is de dagelijkse gang van zaken, het gewone. Dat halen we van binnen en brengen het naar buiten. En juist dat gewone is dus helemaal niet zo gewoon zegt Jessica. Dat is eigenlijk buitengewoon en een hele knappe prestatie.
Bij innovatie gebeurt het omgekeerde, we voegen iets nieuws toe aan onze werkpraktijk. We halen iets van buiten naar binnen.

Het doel van Exnovatie is hetzelfde als van Innovatie. Het gaat om verbeteren van de praktijk.

Leren van dat wat goed gaat. Wat een opluchting in deze tijd, waarin in het publieke debat over onderwijs heel vaak de nadruk ligt op dat wat er niet goed gaat. Dan is het fijn om te zien dat er heel veel ook wel goed gaat. We zitten op een pot goud die we niet meer zien omdat we naar buiten kijken zegt Jessica Mesman.
Bij Exnovatie gaat het om het innemen van de buitenstaanders blik. Je leert je perspectief veranderen.
Zoals je gaat kijken naar je eigen huis als je schoonouders voor het eerst op visite komen. Dan zie je opeens weer die vlek op de muur of dat peertje dat er nog steeds hangt van de verhuizing.
Naast die buitenstaanders blik hebben we ook de binnenstaanders blik nodig. De buitenstaander neemt waar en de binnenstaander helpt verklaren waarom zaken goed gaan.
Binnen Exnovatie is video een belangrijk hulpmiddel bij het waarnemen.
Met video-opnames pak je de buitenstaanders blik. De video’s worden door teams zelf gemaakt en daarna worden ze via bepaalde stappen nabesproken. Reflecteren op dat wat goed gaat, bewust kijken en constructief met elkaar spreken.
Bijvoorbeeld beelden maken van het inkoopkwartier op diverse plekken in de school. Die beelden samen terugkijken en bespreken: waarom gaat het inloopkwartier goed, welke regels hebben jullie gemaakt, welke protocollen zijn er, hoe zorgen jullie dat iedereen de regels kent en dat ze gehandhaafd worden?

Exnovatie levert weer zicht op dat wat er allemaal goed gaat en daardoor trots en waardering voor elkaar.
Het emancipeert het werkveld en leert leerkrachten een docenten teams taal te ontwikkelen om te spreken over hun werk.
En vanuit dat wat goed gaat, ontstaat dan als vanzelf ook datgene wat nog gemist wordt of worden mogelijkheden gezien om zaken anders te doen.

Kortom; Exnovatie; innoveren van binnen uit. Een mooie nieuwe wijze voor de lerende organisatie.

Laatst waren we bij de netwerkdag kwaliteitszorgmedewerkers VO om het exnovatie verhaal te vertellen en te laten ervaren.
Ook geïnteresseerd? Mail ons.

 

Het Pakhuis werkt samen met Martijn Galjé van Beter Functioneren. Samen zien we mogelijkheden om met de Universiteit van Maastricht en universitair hoofddocent dr. Jessica Mesman Exnovatie naar het onderwijs te brengen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.