06 51378271  info@hetonderwijspakhuis.nl

3 samenwerkende basisscholen; de Aker op de kaart

Posted by

We zijn van start. De eerste Werkplaats vond gisteren plaats op basisschool Het Bovenland, de Aker, Amsterdam.

Een project waarbij leerlingen uit de bovenbouw van 3 Akerse basisscholen worden opgeleid tot onderzoeksjournalisten en mediamakers. Het thema: Hoe is het om te wonen, te leven en naar school te gaan in de Aker? Waar ontmoeten we elkaar en hoe leren we elkaar en elkaars verhalen kennen?
Kinderen gaan op onderzoek in hun buurt. Ze halen beelden en verhalen op, organiseren ontmoetingen en zetten zo hun buurt op de kaart.

De opbrengst
Kinderen werken samen met een crew bestaande uit onderwijsprofessionals, een filmmaker en een designer.
Resultaat
-buurtreportages
-een verhalenkaart

The spark of learning
In de redactievergaderingen bepalen we samen de plekken die we in kaart willen brengen.
 En hoe we ze in kaart willen brengen.
 Research doen we ter plaatse. 
Kidzreporterz bereiden interviews en ontmoetingen voor. Ze halen verhalen op bij buurtbewoners, leggen contacten en maken beelden.

Camerawerk

In de Werkplaatsen is aandacht voor cameratechniek en presentatie. Een wezenlijk onderdeel van het reporter zijn. We werken met simpele materialen; I-pads en/of smartphones.

Door de bril van de leerling
De blik van kinderen is een andere, de oplossingsrichtingen verrassend, grotendeels vrij van volwassen overtuigingen en weerstand. In deze spiegel kijken, kan volwassenen helpen om nieuwe wegen te zien of over een drempel te stappen.
De kaart en reportages zijn uitgangspunt voor het pedagogisch gesprek
.

Verhalen verbinden
We organiseren een 2-tal meet-ups om buurtbewoners; kinderen, ouders, leraren, ondernemers, beleidsmakers opnieuw te laten kijken naar de leefomgeving.
We zoeken naar gedeelde waarden, woorden en beelden. Pedagogische structuren in de wijk worden zichtbaar en krijgen letterlijk gezicht.

Leave a Reply

Your email address will not be published.